In deze paragraaf geven we de stand van zaken en de belangrijkste financiële ontwikkelingen weer op het programma Rijksinfra, wat bestaat uit de projecten N65 Vught – Haaren, Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en De Vughtse Regeling (DVR).
N65 Vught - Haaren
In december 2017 heeft de provincie het ingenieursbureau Royal Haskoning DHV ingehuurd om het voorkeursalternatief (VKA) verder uit werken. Daarbij deden zich kansen voor om het VKA te optimaliseren. De stuurgroep N65 wil de volgende optimalisaties onderzoeken: het ongelijkvloers maken van de kruisingen in Vught (Boslaan/Vijverbosweg) en Helvoirt (Torenstraat/Molenstraat) en het verdiepen van de N65 in Vught. Het eventueel opnemen van de optimalisaties in het VKA kan betekenen dat de kaders van het VKA wijzigen en opnieuw ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
PHS
Het Ontwerp Tracé Besluit is begin 2018 ter inzage gelegd. Dit heeft tot veel reacties geleid. Veel Vughtse zorgen gaan over - onder meer - trillingen, geluid en bouwoverlast. Veel inwoners hebben deze zorgen verwoord in een zienswijze op het OTB. In het traject van OTB naar TB (voorzien in 2019) moeten verbeteringen hun beslag krijgen.
Voor wat betreft de infrastructuur blijft het college zich inzetten voor het best haalbare resultaat voor Vught. Er is een wethouder specifiek voor deze taak aan het college toegevoegd. Daarnaast heeft de staatssecretaris van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat extra maatregelen voor Vught toegezegd. Ook trekt Vught met andere gemeenten op aan het tracé Meteren – Boxtel, met als doel om meer treinen over de Betuweroute te laten rijden en om extra maatregelen te nemen tegen trillingen en geluid. In 2019 blijft de focus gericht op de leefbaarheid in Vught.
De Vughtse Regeling
Op 30 juni 2018 was de regeling één jaar van kracht en eindigde de pilot. Na afloop van de pilot is deze geëvalueerd. De evaluatie is aan de raad aangeboden. Ondertussen loopt de regeling door.
De totale uitgaven voor het project Rijksinfra zijn geprognosticeerd op ruim € 43 miljoen. Een deel van de uitgaven resulteert in maatregelen waarvan de gemeente het eigendom verwerft. Daarom worden deze geactiveerd(€ 7,7 miljoen). Een ander deel betreft projectkosten die we dekken uit de gevormde bestemmingsreserve Rijksinfra (€ 32,7 miljoen). Een ander deel van de projectkosten dekken we binnen de bestaande exploitatiebudgetten (€ 2,5 miljoen).
In de begroting actualiseren we jaarlijks de verwachte uitgaven en de financiële dekking. In onderstaand overzicht treft u deze actualisatie aan.
Activering | Raming | Prognose | Verschil |
totaal | nieuw | ||
PHS (onderdoorgang Wolfskamerweg) | 5.424.000 | 5.138.817 | 285.183 |
Rijksinfra | 2.600.000 | 2.600.000 | 0 |
Totaal activering | 8.024.000 | 7.738.817 | 285.183 |
Projectkosten ten laste van reserve Rijksinfra | Raming | Prognose | Verschil |
totaal | nieuw | ||
PHS (verdiepte ligging) | 12.693.000 | 12.024.833 | 668.167 |
N65 | 11.692.893 | 11.239.899 | 452.994 |
De Vughtse regeling | 649.861 | 616.533 | 33.328 |
Programmaorganisatie Rijksinfra | 3.640.571 | 3.700.509 | -59.938 |
Financiering | 1.541.000 | 4.345.743 | -2.804.743 |
Risicoreserveringen | 643.640 | 643.640 | 0 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 30.860.965 | 32.571.158 | -1.710.193 |
Projectkosten ten laste van exploitatie | Raming | Prognose | Verschil |
totaal | nieuw | ||
Kosten lijnorganisatie | 2.361.993 | 2.407.803 | -45.810 |
Totaal tlv reguliere exploitatie | 2.361.993 | 2.407.803 | -45.810 |
Totaal uitgaven Rijksinfra | 41.246.958 | 42.717.778 | -1.470.820 |
Dekking Rijksinfra | Raming | Prognose | Verschil |
totaal | nieuw | ||
Reserve tbv Rijksinfra 1-1 | 4.849.000 | 4.849.000 | 0 |
Bijdrage reserve grondexploitatie | 2.945.000 | 7.945.000 | -5.000.000 |
Bijdrage algemene reserve | 6.711.000 | 6.711.000 | 0 |
Bijdrage reserve SHP | 4.989.198 | 4.989.198 | 0 |
Fonds bovenwijkse voorzieningen | 1.200.000 | 1.200.000 | 0 |
Winst verkoop vastgoed | 7.116.672 | 5.099.938 | 2.016.734 |
Jaarlijkse dotatie tlv exploitatie | 5.118.000 | 9.686.000 | -4.568.000 |
Totaal dekking Rijksinfra | 32.928.870 | 40.480.136 | -7.551.266 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 30.860.965 | 32.571.158 | -1.710.193 |
Totaal dekking Rijksinfra tgv reserve | 32.928.870 | 40.480.136 | 7.551.266 |
Totaal reserve Rijksinfra | 2.067.905 | 7.908.978 | 5.841.073 |
Financiële toelichting: |
We zien een nadelige bijstelling van de rente. Oorzaken van de rentestijging zijn:
- De scope van het project loopt door tot 2027. Dit was oorspronkelijk 2024. De lasten lopen hierdoor 3 jaar langer door.
- Nieuw uitgangspunt is totale betaling in 2019 (inclusief indexeringsbijdrage). Dit betekent dat de rentelasten eerder ten laste van het project komen.
- Deze rentecomponent is sinds de eerste calculatie in 2015 niet aangepast. Het rentepercentage waarmee is gerekend is 1,7%, conform het percentage in de Kadernota op langlopende geldleningen. Daarnaast zijn de uitgaven waarover het percentage is berekend, gestegen.
Door de afgesproken bijdragen in PHS, N65 en Wolfskamerweg reeds in 2019 te doen, wordt de verschuldigde indexeringsbijdrage lager. Bovendien vangen we hiermee het risico op van mogelijke latere rentestijgingen.
Inhoudelijke toelichting:
- Bijdrage PHS
In 2018 is een wijzigingsovereenkomst op de BOK opgesteld. Daarin is ook het prijspeil naar 2017 gebracht door indexering toe te passen. De PHS bijdrage voor de verdiepte ligging is vastgesteld op € 11,9 mln. en voor de onderdoorgang Wolfskamerweg op € 5,06 mln. De bijdragen zijn afgeleid van het taakstellend totaal budget van € 527 mln. uit de wijzigingsovereenkomst. Dit budget is inclusief BTW en op basis van het prijspeil 2017. Het voornemen is om de bijdrage ineens te voldoen per 2019 waardoor de indexering vanaf dat moment vervalt. - BTW
In de bestuursovereenkomst PHS is opgenomen dat het BTW voordeel ten gunste komt van het project. De BTW optimalisatie voor PHS verkeert in een afrondende fase en we verwachten dat eind 2018 de beschikkingen kunnen worden vastgesteld. Deze vormen de fiscale basis om tot compensatie te komen. Waarschijnlijk wordt de BTW optimalisatie medio 2019 afgerond. - N65
De bijdrage N65 op basis van de afgesloten bestuursovereenkomst bedraagt € 11,7 mln. inclusief indexering. Ook voor de N65 willen we medio 2019 de bijdrage ineens voldoen. De indexering is tot 2018 berekend en in de raming meegenomen. Vanaf 2019 vervallen de eerder geraamde indexeringen. - Inzet ten laste van reguliere formatie
Dit zijn de kosten van inzet van personeel binnen de gemeentelijke organisatie dat taken uitvoert in het kader van het Programma Rijksinfra.
Risicoreservering
Binnen het programma Rijksinfra houden we rekening met de risico’s van het programma voor de gemeente Vught. Deze risico’s kunnen zich voordoen binnen de projecten, waarvoor meerdere opdrachtgevers verantwoordelijk zijn. Maar risico's kunnen ook leiden tot gevolgkosten waarvoor de gemeente Vught zelf verantwoordelijk is. We houden een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen bij om de risico’s te beheersen en om er financieel rekening mee te kunnen houden.
Dekkingsplan
In ons huidige dekkingsplan houden we rekening met een noodzakelijke omvang van de bestemmingsreserve van € 32,6 mln. Hiervan is t/m 2017 € 23,6 mln. gerealiseerd. Vanuit de reserve grondexploitaties voegen we er in 2018 €5 mln. aan toe. Hiermee zitten we, ondanks de neerwaartse bijstelling van de opbrengsten uit vastgoed, op schema. Door de vertraging in het project is er 3 jaar extra gestort in de bestemmingsreserve.