Voor de financiële doorrekening van de Meerjarenbegroting is een aantal uitgangspunten belangrijk geweest. Dit zijn:
- De Kadernota 2019-2022.
- De budgetten in het Sociaal domein zijn gebaseerd op eerdere realisatiecijfers. De koppeling tussen de integratie- en decentralisatie uitkeringen en de exploitatiebudgetten is los gelaten. Dit sluit ook aan bij de inbedding van deze rijksuitkeringen in de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
- De bijdragen in het project Rijksinfra voor zowel PHS, N65 en Wolfskamerweg betalen we in een keer in 2019 (ruim € 28 miljoen). De risico's voor rente- en inflatie ontwikkelingen worden hierdoor beter beheersbaar. De rentelasten worden daarmee naar voren gehaald.
- Voor de onroerende zaakbelasting is in 2019 geen verhoging doorgevoerd. In de jaren daarna vindt alleen een inflatiecorrectie plaats en geen reële verhoging.
- Afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn 100% kostendekkende tarieven. Voor de tariefstelling wordt de toe te rekenen rente gebaseerd op het gemiddelde rentepercentage van de langlopende leningen.
- Budgetten die in voorgaande jaren regelmatig een overschot kenden zijn reëel geraamd.
- De uitkering uit het gemeentefonds is gebaseerd op de meicirculaire. De consequenties van de septembercirculaire waren bij de opmaak van de begroting niet bekend. Deze worden voor de raadsbehandeling beschikbaar gesteld. De verwachting is dat de circulaires een nadere uitwerking bevatten van het Interbestuurlijk Programma, die beslag legt op de financiële ruimte in de voorliggende meerjarenbegroting.
Ontwikkeling van het meerjarig begrotingssaldo
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Meerjarenbegroting 2018 (inclusief wijzigingen) | -45 | 332 | 411 | 231 |
Bijstelling Kadernota | 511 | 1.651 | 2.448 | 3.454 |
Saldo Kadernota 2019-2022 | 465 | 1.984 | 2.859 | 3.685 |
Mutaties Bestuursakkoord | -451 | -1.403 | -1.358 | -1.358 |
Meicirculaire gemeentefonds | 239 | 143 | 86 | -126 |
Overige ontwikkelingen | -340 | -110 | -94 | 222 |
Programmabegroting 2019-2022 | -87 | 614 | 1.493 | 2.423 |
Bijlage 2 bevat een verdere uitsplitsing van alle mutaties uit het bestuursakkoord, de meicirculaire en de overige ontwikkelingen.
Het oplopende batig saldo is grotendeels te danken aan de forse positieve bijstellingen in de uitkeringen uit het gemeentefonds, zoals die in de Kadernota al zijn gepresenteerd. Duidelijk is dat ook Vught meelift met de economische groei.
Tegelijkertijd heeft het Rijk gemeld dat de middelen mede bestemd zijn voor de thematische gebieden uit het Interbestuurlijk programma. Te noemen zijn onder meer het klimaat, toekomstbestendig wonen, het sociaal domein, de schuldenproblematiek en passende financiële verhoudingen. Thema's die in ons Bestuursakkoord nadrukkelijk terugkomen en nog een verdere uitwerking krijgen..
Overzicht van de netto uitgaven en inkomsten begroting 2019
Ontwikkeling van het structurele begrotingssaldo
Het begrotingssaldo gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten noemen we het structurele begrotingssaldo.
Presentatie van het structurele begrotingssaldo | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
bedragen x € 1.000 | ||||
Saldo baten en lasten | -22.731 | 4.854 | 1.973 | 3.100 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 22.645 | -4.240 | -480 | -676 |
Begrotingssaldo na bestemming | -86 | 614 | 1.493 | 2.424 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | -757 | -230 | 17 | 35 |
Structureel begrotingssaldo | 671 | 844 | 1.476 | 2.389 |
Bij de beoordeling van onze financiële positie kijkt de Provincie, als toezichthouder, naar het structurele evenwicht in onze begroting.
Bij de financiële positie gaat het om de juiste balans tussen vermogen en exploitatie, rekening houdend met financiële risico’s. Het is niet voldoende dat in een jaar de lasten worden gedekt door de baten. Dit moet structureel het geval zijn, in een reeks van jaren. We moeten immers ook in de toekomst in staat zijn om onze publieke taken in te vullen.
De grote bijdragen (PHS en N65) van Vught aan het project Rijksinfra maken het onvermijdelijk dat we interen op onze financiële positie. De financiële kengetallen in deze begroting laten dat zien. De gevolgen van de verwachte bijdragen in 2019, zien we met name terug in de kengetallen solvabiliteit en de schuldpositie. Afgezet tegen de normpercentages van de VNG bereiken deze een kritische grens.
Er is sprake van een structureel sluitende meerjarenbegroting binnen een aanvaardbaar risicoprofiel. Het gunstige economische klimaat en de stijging van de uitkering uit het gemeentefonds hebben hier een positieve invloed op.
In de komende circulaires uit het gemeentefonds wordt duidelijk welke nadere inspanningen het Interbestuurlijk Programma van ons vraagt.
Door de schuldpositie zijn we kwetsbaarder voor renteontwikkelingen. De wendbaarheid van de begroting is beperkt; mede omdat onze stille reserves worden ingezet.
De komende periode vraagt om een goede balans tussen de aanwezige risico's, onze publieke taken en een financieel gezonde en zelfstandige gemeente Vught.
De reserve grondexploitatie ontwikkelt zich positief.
De opbrengsten uit de verkoop van vastgoed zijn naar beneden bijgesteld maar leveren nog wel een bijdrage om de reserve en schuldpositie weer te versterken.
In lijn met de afgelopen jaren kiezen we voor een realistische begroting: transparant, met meer risico, mits beargumenteerd.
Paragraaf 3.2.4. bevat een nadere toelichting op de ontwikkeling van de financiële kengetallen.