1. Omschrijving
De gemeente Vught wil een betrouwbaar en open bestuur vormen voor alle inwoners, bedrijven en organisaties in de gemeente. We staan ervoor open om de verantwoordelijkheid van delen van de gemeente Haaren over te nemen. De coalitiepartijen wensen verder extra aandacht te geven aan (de beleving van) veiligheid in de gemeente.
Taakvelden
Tot het programma Besturen horen de taken:
Bestuur, Burgerzaken, Crisisbeheersing en brandweer, Openbare orde en veiligheid. |
2. Uitwerking
Wat willen we bereiken?
- De gemeenteraad van Vught heeft grip op de regionale samenwerking.
- De gemeenteraad van Vught heeft een actieve rol en geeft sturing bij een goede invoering van de Omgevingswet in Vught.
- De burger heeft vertrouwen in het college van B&W.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Implementatie rapport “Grip op regionale samenwerkingsverbanden”. | Het doel is om meer invloed en grip te hebben op regionale samenwerkingen. | Q4 |
Bepalen van ambitieniveau Omgevingswet. | De raad zal actief richting geven aan het ambitieniveau voor de invoering van de Omgevingswet. | Q1 |
Vaststellen van Omgevingsvisie. |
| 2020 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Vertrouwen burger in B&W | 7,0 | 7,0 |
Wat willen we bereiken?
- Zeer tevreden inwoners over de kwaliteit (snelheid/deskundigheid) van de dienstverlening.
- Goede digitale dienstverlening.
- Een kwalitatief goede en veilige basisregistratie.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Verder uitrollen LAA. | Het LAA is erop gericht om de kwaliteit van de basisregistratie te verbeteren. Daarnaast is de LAA erop gericht de privacy van burgers beter te beschermen. | Q4 |
Doorontwikkeling online dienstverlening. | Aansluiten bij landelijke online diensten, een koppeling tussen de website en het zaaksysteem en het uitbreiden van online dienstverlening voor ondernemers. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2017 | 2018 | 2019 | ||
Tevredenheid inwoners over de directe dienstverlening | 7,14 | * | 7,5 | |
Tevredenheid inwoners over de digitale dienstverlening | 7,27 | * | 7,6 |
Wat willen we bereiken?
De Veiligheidsregio Brabant-Noord gaat over de uitvoering van de brandweertaken en is verantwoordelijk voor de hoofdstructuur van de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Bij een ramp of crisis is de gemeente verantwoordelijk voor uitvoering van een adequate bevolkingszorg. Hiervoor zijn voor alle processen uniforme draaiboeken gemaakt. Op deze manier is Vught zo goed mogelijk voorbereid op een ramp of calamiteit en zijn medewerkers ook in andere gemeenten inzetbaar.
Voor de gemeente Vught geldt: veiligheid gaat boven alles. Het college is daarbij wel van mening, dat de invulling van die veiligheid altijd op een sobere en doelmatige wijze dient te geschieden. In navolging van het rapport 'Grip op regionale samenwerkingsverbanden' wil het college naast het bovenstaande ook bereiken, dat raadsleden zich niet op afstand geplaatst voelen en meer grip kunnen uitoefenen op regionale samenwerkingsverbanden.
Wat gaan we doen?
In 2018 is besloten om de inwonersbijdrage aan de Veiligheidsregio fors te verhogen. Deze verhoging was nodig voor de versterking van de organisatie. Vught heeft als één van de weinige gemeenten tegen de verhoging gestemd. Omdat een meerderheid van de deelnemende gemeenten vóór een verhoging was, is deze toch doorgevoerd. Vught gaat activiteiten van de Veiligheidsregio en de financiële consequenties ervan in 2019 kritisch volgen.
Hoe gaan we dit meten?
De Veiligheidsregio is een gemeenschappelijke regeling. Dit betekent dat de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft. Vanuit haar controlerende rol kan de gemeente middels de planning & control stukken inzage krijgen in, en sturen op het financiële beleid van de Veiligheidsregio.
Wat willen we bereiken?
Zowel op de harde cijfers als op de 'zachte' veiligheidsbeleving scoort Vught goed. Uit de resultaten van de Veiligheidsmonitor 2017 blijkt, dat de Vughtse inwoner de veiligheid in Vught waardeert met een 7,8. Dit is hoger dan het landelijke gemiddelde en eveneens hoger dan de waardering van de omliggende gemeenten.
We willen de goede cijfers vasthouden en waar mogelijk verbeteren. Dit betekent:
- een verdere daling van de misdaadcijfers in Vught;
- een Vughtse inwoner die de veiligheid en leefbaarheid hoog blijft waarderen;
- continuering van de samenwerking met partners op het gebied van de georganiseerde criminaliteit.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Uitbreiding proef cameraschild. | De proef met het cameraschild loopt tot april 2019. In het bestuursakkoord is overeengekomen te onderzoeken, of de camera's breder kunnen worden ingezet voor de bestrijding van criminaliteit. Dit in een zorgvuldige afweging met de privacy. | Q4 |
Heroriëntatie inzet BOA. | In het bestuursakkoord is overeengekomen om de velden, waarop de BOA wordt ingezet te heroverwegen. | Q4 |
Oprichting Interventieteam. | In de vastgestelde veiligheids-prioriteiten, is de ambitie geuit om ook op lokaal niveau de samenwerking met partners te intensiveren. Deze ambitie wordt onder andere vormgegeven door een zogeheten Interventieteam, dat in gezamenlijkheid met omliggende gemeenten wordt opgericht. | Q3 |
Gezamenlijk beleid BIBOB én uitvoeringskracht. | De Wet Bibob is een (preventief) instrument. Als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt, kan het bevoegde bestuursorgaan de aanvraag weigeren of de afgegeven vergunning intrekken. Zo wordt voorkomen dat de overheid criminele activiteiten faciliteert en wordt bovendien de concurrentiepositie van bonafide ondernemers beschermd. Vught wil breder en vaker gebruik maken van dit instrument en werkt hiervoor samen met de omliggende gemeenten. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
I ndicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Aantal gestolen motorvoertuigen | 14 | 20 | 20 | 15 |
Aantal diefstal vanaf/vanuit motorvoertuigen (bv. kentekenplaten, navigatiesystemen) | 139 | 118 | 110 | 110 |
Aantal diefstal brom-, snor-, fietsen | 116 | 102 | 105 | 100 |
Aantal woninginbraken | 49 | 66 | 90 | 60 |
Meldingen/Incidenten overlast v/d jeugd | 113 | 132 | 110 | 110 |
De indicatoren voor 2019 zijn opgesteld met behulp van de meest actuele dashboardcijfers van medio 2018. Schommelingen in de cijfers 2018, die zich ná het opstellen van de programmabegroting voordoen, kunnen niet meer worden verwerkt in de indicatoren voor 2019.
Programma Besturen | Realisatie | Begroting | Meerjarenbegroting 2019-2022 | |||
bedragen x € 1.000 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bestuur | 1.421 | 1.614 | 1.681 | 1.709 | 1.665 | 1.675 |
Burgerzaken | 286 | 433 | 632 | 546 | 592 | 638 |
Crisisbeheersing en brandweer | 1.304 | 1.333 | 1.446 | 1.466 | 1.488 | 1.509 |
Openbare orde en veiligheid | 418 | 442 | 521 | 527 | 535 | 545 |
Totaal programma | 3.429 | 3.822 | 4.279 | 4.248 | 4.280 | 4.367 |
Verrekening met reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Na verrekening met reserves | 3.429 | 3.822 | 4.279 | 4.248 | 4.280 | 4.367 |
In onderstaand overzicht treft u de wijzigingen ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting aan.
Meerjarenbegroting 2019-2022 x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Mutaties Programmabegroting 2019 | ||||
Bezoldiging wethouders | -36 | -36 | -36 | -36 |
Mutaties Programmabegroting 2019
Bezoldiging wethouders (-36)
Door de uitbreiding van het aantal wethouders en de indexering stijgen de kosten voor bezoldiging van het college.