1. Omschrijving
Het is belangrijk dat alle inwoners van Vught en Cromvoirt blijven meedoen in onze samenleving. Met dat doel continueren en versterken we het bestaand lokaal sociaal beleid. We zorgen voor een verdere doorontwikkeling van Wegwijs+ voor een goede, integrale ondersteuning. We vragen speciale aandacht voor de financiële risico’s van de jeugdzorg.
Taakvelden
Tot het programma Meedoen horen de taken:
| |
Gezond meedoen, Algemeen sociaal domein (loketvoorzieningen). |
2. Uitwerking
Wat willen we bereiken?
Inwoners van Vught zijn zelfredzaam en kunnen prettig zelfstandig (blijven) wonen.
- De voorzieningen (o.a. de wijkpunten) en woonomgeving dragen bij aan het vergroten van zelfredzaamheid en zijn toegankelijk voor iedereen.
- Mantelzorgers worden ondersteund om overbelasting zoveel mogelijk te voorkomen.
- Inwoners hebben een vitaal sociaal netwerk dat bijdraagt aan zelfredzaamheid, het voorkomen van eenzaamheid en het op een zinvolle manier actief zijn.
- Inwoners kunnen, ongeacht beperking, handicap of chronische zieke, deelnemen aan de (lokale) samenleving.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Realisatie van de wijkpunten. | Betreft zowel het realiseren van nieuwe als het verder vormgeven aan de bestaande wijkpunten. Dit in samenwerking met de organisaties die een wijkpunt aanbieden, wijkondersteuners en bewoners. | Q4 |
Ondersteunen van (jonge) mantelzorgers. | Intensivering functie mantelzorgconsulent binnen Wegwijs+ om het volgende te realiseren: | Q4 |
Intensiveren van de samenwerking binnen Samen Sterk in de Wijk. | Het opstellen van een nieuw jaarplan 2019 met de stuurgroep. Er komt een evaluatie van de samenwerking en een voorstel voor het vervolg. | Q4 |
Uitbreiden van het dementienetwerk. | Actiever benutten van het dementienetwerk.. Zodat er (nieuwe) initiatieven (bijv. Vughtse variant van Alzheimercafé) ontstaan voor de groeiende groep inwoners die te maken heeft met dementie. | Q4 |
Starten van een pilot voor alternatieve dagbesteding. | Een pilot waarin verschillende aanbieders en welzijnspartijen samen een nieuwe vorm dagbesteding organiseren; laagdrempelig, zo gewoon en zo dichtbij mogelijk. De pilot wordt in Samen sterk in de wijk verband ontwikkeld. | Q1 |
Uitvoeren van de maatregelen 2019 van het plan van aanpak VN-verdrag. | In 2018 is de stand van zaken op het gebied van fysieke, sociale en digitale toegankelijkheid in Vught in beeld gebracht en is een plan van aanpak gemaakt. Het plan van aanpak wordt uitgevoerd. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Wat willen we bereiken?
Statushouders in Vught doen mee in de samenleving en integreren snel en duurzaam
- Er zijn voldoende woningen beschikbaar
- Statushouders beheersen de Nederlandse taal, hebben voldoende kennis van de Nederlandse cultuur en zijn economisch zelfstandig
- Statushouders hebben een vitaal netwerk dat bijdraagt aan zelfredzaamheid.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Voldoen aan taakstelling voor huisvesten van statushouders. | De statushouders die wachten in een AZC en gekoppeld zijn aan Vught huisvesten. | Q4 |
Onderzoeken van mogelijkheden voor het sneller en duurzaam integreren van statushouders met een focus op arbeid. | Statushouders sneller laten integreren door gecombineerde trajecten met werk en taal. | Q1 |
Besluitvorming en implementeren van nieuwe aanpak rondom integratie statushouders | Afhankelijk van de uitkomsten uit het onderzoek, de combinatie taal-werk trajecten inzetten. | Q2 |
Voorbereiden op nieuwe gemeentelijke regierol inburgering | Het rijk heeft plannen voor een nieuw inburgeringsstelsel. In de plannen heeft de gemeente de regierol zowel inhoudelijk als financieel. De bedoeling is dat het nieuwe inburgeringsstelsel in 2020 van start gaat. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Percentage gerealiseerde huisvestingstaakstelling statushouders. | 60% | 100% | 100% | 100% |
Wat willen we bereiken?
De jeugd in Vught van 0 tot 27 jaar, benut haar kansen en talenten, zo nodig met hulp
- Vught heeft goede basisvoorzieningen zodat kinderen en jongeren hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen.
- Kinderen leven in een veilige omgeving.
- Er is aansluiting tussen jeugdhulp en het onderwijs.
- Jongeren tussen de 17 en 23 jaar die mogelijk extra ondersteuning nodig hebben zijn in beeld.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Onderzoek naar deelname pilot het Ambachtshuis. | Aansluiten bij het regionaal actieplan Jeugdwerkloosheid Startpunt is talent & door naar perspectief! 2018-2019. In dit plan wordt het Ambachtshuis opgepakt onder de naam Meters Maken op Leren(d) werken. Hierin wordt een aanpak ontwikkeld waarin onderwijs, SW, overheid en werkgevers samenwerken in praktijkgerichte opleidingen. Jongeren 16-27 zijn onderdeel van deze aanpak. | Q1 |
Ontwikkeling van structurele vormen van inzet jeugdhulp in scholen. | Binnen de regio afspraken maken tussen, gemeente jeugdzorgaanbieders en onderwijs. | Q3 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Wat willen we bereiken?
- Inwoners van Vught krijgen specialistische maatwerkondersteuning als dat nodig is.
- Het voorkomen van (toename van) problemen en het beperken van dure interventies en ondersteuning.
- De geboden oplossingen sluiten zoveel als mogelijk aan bij het normale leven.
- Van alle verwijzingen naar specialistische jeugdzorg wordt het percentage verwijzingen door Wegwijs+ groter ten opzichte van verwijzingen door huisartsen.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Nieuw regionaal inkoopkader Jeugd en Wmo. | Scherpe afspraken over solidariteit en budgetten. | Q3 |
Nieuw regionaal beleidsplan Jeugd. | Q3 | |
Volgen en monitoren van de realisatie Transformatie opgaven jeugd door zorgaanbieders. | De uitvoering van transformatieopgaven jeugd zijn in 2018 aanbesteed. Afhankelijk van de aanbesteding worden afspraken gemaakt over de realisatie van de transformatieopgaven en kunnen deze gemonitord worden. | Q4 |
Toegang jeugdhulp binnen Wegwijs+ blijven versterken en verbreden. | - Evaluatie van inzet van ondersteuner huisartsen (Jeugd) medio 2019. | Q4 |
Transformatie dagbesteding. | Beweging van specialistische dagbesteding naar dagbesteding als algemene voorziening. | Q4 |
Doorontwikkeling vormen Beschermd Wonen. | Onderzoeken met de regio Meierij welke vormen van Beschermd wonen het beste aansluit bij de behoefte van de inwoner. | Q3 |
Monitoren van eventuele financiële gevolgen landelijke beleidswijzigingen Wmo. | Het betreft het abonnementstarief Wmo en reële kostprijs Huishoudelijke Hulp. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Percentage van totaal aantal verwijzingen dat door huisartsen is verwezen naar gespecialiseerde jeugdhulp (start in dat jaar) | 61 | 57 | 55 | 50 |
Percentage van totaal aantal verwijzingen dat door Wegwijs+ is verwezen naar gespecialiseerde jeugdhulp (start in dat jaar) | 24 | 28 | 30 | 35 |
Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken?
- De gemeente Vught is vindbaar en benaderbaar voor mensen met een hulpvraag rondom armoede.
- Onze minimaregelingen zijn optimaal toegankelijk.
- Er is een sluitend lokaal netwerk rondom armoede.
- Signalen van dreigende problematische schulden zijn in beeld en worden snel opgepakt.
- Inwoners van Vught met (dreigende) problematische schulden krijgen snel de juiste steun.
- De leefsituatie, financiële zelfredzaamheid en het toekomstperspectief van mensen in. armoede zijn duurzaam verbeterd.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Deelnemen aan de pilot "Financieel paspoort". | Financieel paspoort is een app die mensen helpt om hun financiële situatie inzichtelijk te krijgen. Het is een preventiemiddel. | 2q4 |
Evalueren van de inzet van langdurig budgetbeheer. | Q3 | |
Uitwerken en vervolgens implementeren van de aanbevelingen uit het onderzoek naar de invoering van de Vughtpas. | Q4 | |
Het netwerk rondom kinderen en armoede blijven versterken. | Naar aanleiding van de evaluatie inzet coördinator kinderarmoede worden aanbevelingen gedaan voor de versterking van het netwerk. | Q1 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Aantal inwoners dat gebruik maakt van Langdurig budgetbeheer* | 10 | 15 | 20 |
* Deze indicator is pas vanaf 2017 beschikbaar.
Wat willen we bereiken?
Begeleiding vanuit Wegwijs + is gericht op zelfredzaamheid door een maximale groei van iemands ontwikkeling.
Inwoners van Vught met een bijstandsuitkering stromen zo snel en zo duurzaam mogelijk uit naar betaald werk.
Wanneer betaald werk niet mogelijk is, dan leveren zij op een andere manier een bijdrage aan de samenleving en de eigen ontwikkeling.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Intensiveren inzet re-integratie oudere werkzoekenden. | Monitoring en waar nodig extra inzet op re-integratie van oudere werkzoekenden. | Q4 |
Experimenteren WSD prototype cafetariamodel. | Aan de hand van concrete re-integratieproject(en) wordt geëxperimenteerd met de wijze waarop in de toekomst invulling gegeven gaat worden aan de samenwerking met de WSD. | Q2 |
Besluit toekomstige koers WSD. | Dit besluit wordt genomen door de gezamenlijke gemeenten van de GR. | Q4 |
Afspraken werkgevers en onderwijs over banen in zorg. | Inventariseren regionale inzet via de werkgeversorganisatie zorg & welzijn (Transvorm). Waar nodig aanvullende afspraken rondom lokale invulling. | Q2 |
Uitvoeren Taalhuis en Taalnetwerk. | Het Taalhuis wordt naast een fysieke plek, een taalnetwerk van partijen die samenwerken rondom de bestrijding van laaggeletterdheid. | Q4 |
Monitoren van landelijke ontwikkelingen rondom loonkostensubsidie. | Het voornemen uit het regeerakkoord om de loonkostensubsidie af te schaffen en te vervangen door loondispensatie is in september 2019 door de staatssecretaris geschrapt. Nieuwe ontwikkelingen volgen we nauwgezet. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Totaal aantal personen dat uitstroomt naar fulltime betaald werk | 98 | 86 | 50 | 40 |
Totaal aantal personen dat uitstroomt naar parttime betaald werk | 33 | 41 | 30 | 20 |
Totaal aantal personen waarbij de wettelijke loonkostensubsidie is ingezet* | 56 | 90 |
* Dit aantal personen is onderdeel van het totaal aantal uitstroom fulltime en parttime.
Wat willen we bereiken?
Inwoners van Vught leven gezond zodat ze beter functioneren en minder zorg nodig hebben.
- Onze openbare ruimte nodigt uit tot bewegen
- Er is heldere informatie over gezond leven
- Er zijn voldoende voorzieningen die gezondheid bevorderen
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Start realiseren beweeglint. | Er komt een beweeglint in de openbare ruimte dat uitnodigt tot bewegen. | Q4 |
De jeugdarts signaleert op voortgezet onderwijs jongeren met een zorgvraag en verwijst indien nodig naar Wegwijs+. | Jeugdarts doet dit als partner binnen Zorgteam onderwijs en conform het Ziekteverzuimprotocol. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Wat willen we bereiken?
- Inwoners van Vught die in contact zijn geweest met Wegwijs+ zijn tevreden over de informatie, de dienstverlening en de geboden ondersteuning
- De Adviesraad sociaal domein en Wegwijs+ werken goed samen en de Adviesraad adviseert (pro-) actief over dienstverlening en ondersteuning
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
In gesprek met de Adviesraad sociaal domein over een actievere rol. | Doel is een goede samenwerking met (pro-) actieve adviezen om onze werkwijze waar nodig te verbeteren. | Q4 |
Uitwerken van de prioriteiten van de nieuwe Lokale Sociale Agenda. | Voor de periode 2019-2020 de LSA uitwerken in samenwerking met de lokale partners. | Q1 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Rapportage tevredenheid voor oppakken van hulpvraag door Wegwijs+* | 6,8 | 7,5 | ||
Percentage inwoners meer zelfredzaam na geboden ondersteuning* | 78% | 80% | ||
Percentage inwoners dat weet waar zij moeten zijn met een hulpvraag* | 73% | 80% |
* Gegevens worden om het jaar gemeten
Programma Meedoen | Realisatie | Begroting | Meerjarenbegroting 2019-2022 | |||
bedragen x € 1.000 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Zelfredzaam zijn en zelfstandig wonen | 4.568 | 3.000 | 3.017 | 3.056 | 2.972 | 3.007 |
Begeleiding statushouders | 170 | 122 | 157 | 159 | 161 | 164 |
De jeugd doet volop mee | 137 | 170 | 159 | 160 | 159 | 158 |
Maatwerkvoorziening ondersteuning | 7.825 | 8.222 | 8.442 | 7.926 | 8.008 | 8.012 |
Ondersteuning bij armoede en zorg | 1.329 | 1.480 | 1.488 | 1.434 | 1.339 | 1.350 |
Meedoen en economisch zelfstandig zijn | 5.685 | 5.829 | 5.606 | 5.547 | 5.573 | 5.458 |
Gezond meedoen | 767 | 827 | 900 | 912 | 927 | 942 |
Algemeen sociaal domein | 675 | 875 | 896 | 907 | 922 | 940 |
(loketvoorziening) | ||||||
Totaal programma | 21.157 | 20.524 | 20.665 | 20.102 | 20.061 | 20.030 |
Verrekening met reserves | -59 | 0 | -539 | 0 | 0 | 0 |
Na verrekening met reserves | 21.097 | 20.524 | 20.126 | 20.102 | 20.061 | 20.030 |
Meerjarenbegroting 2019-2022 x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Mutaties Programmabegroting 2019 | ||||
Regiobijdrage Jeugd | -317 | 0 | 0 | 0 |
Thema's uit oa bestuursakkoord en Lokale Sociale Agenda met dekking uit middelen Sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorbetaling decentralisatie uitkering Wsw | -175 | -219 | -237 | -117 |
Aframing budget Lokale inbedding | 0 | 40 | 50 | 70 |
Correctie indexering GGD | -8 | -8 | -8 | -8 |
Zonnepanelen Avonturier-Elzenburg | 0 | 0 | 0 | 0 |
Elzenburg | -115 | -115 | 0 | 0 |
Mutaties Programmabegroting 2019
Regiobijdrage Jeugd (-317)
In het voorjaar van 2018 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor inkoop specialistische jeugdhulp 2018. Vervolgens is overleg geweest met het rijk over extra middelen 2019 omdat ook hier een tekort verwacht wordt. Dit heeft niet geleid tot het beschikbaar stellen van extra budget. Dit betekent dat extra middelen zijn om de noodzakelijk zorg aan jeugdigen te bieden. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve.
Thema's uit oa bestuursakkoord en Lokale Sociale Agenda met dekking uit middelen sociaal domein
Op hoofdlijnen betreft dit:
Capaciteit Wegwijs
De nieuwe coalitie geeft prioriteit aan de ondersteuning van (jonge) mantelzorgers. Hiervoor is extra capaciteit benodigd (uitvoerende taken van de mantelzorgconsulent en uitbreiding beleidscapaciteit).
In de regio Noordoost Brabant zijn knelpunten geconstateerd bij de regionale beleidsontwikkelingen jeugdzorg. Er is onvoldoende capaciteit beschikbaar. Met alle regiogemeenten samen wordt 7 fte extra beleidsmedewerkers geleverd. Omgerekend is dit voor de gemeente Vught 10 uur per wee |
In het coalitieakkoord wordt prioriteit gegeven aan de aanpak laaggeletterdheid en de oprichting van een Taalhuis. Deze kosten kunnen gedekt worden vanuit het re-integratiebudget en waar mogelijk uit de WEB gelden.
Doorbetaling decentralisatie uitkering Wsw (-175)
In de meicirculaire van het gemeentefonds is de decentralisatie uitkering Wsw voor Vught verhoogd. Conform bestuurlijke besluitvorming betalen we deze verhoging een op een door aan de WSD. Tegenover deze hogere lasten staan dus in gelijke mate extra middelen in het gemeentefonds (zie toelichting bij de algemene middelen).
Aframing budget Lokale inbedding (0)
Voor het uitvoeren van de transformatie opgave en tegelijkertijd het borgen van een toereikend voorzieningenniveau binnen het sociaal domein is een werkbudget beschikbaar. Wij verwachten dat met ingang van 2020 het beroep hierop lager zal zijn en ramen het budget structureel af met € 40.000 oplopend tot 70.000.
Correctie indexering GGD (-8)
In de begroting 2019 van de GGD is de gehanteerde index hoger uitgevallen dan in de prognose die gebruikt is in de Kadernota van de GGD. Vandaar de aanpassing van de bijdrage aan de GGD.
Zonnepanelen Avonturier - Elzenburg (0) Om te komen tot een nul-op-de-meter gebouw wordt een zonne-installatie gerealiseerd voor het jongerencentrum Elzenburg en IKC De Avonturier. De kosten worden gedekt vanuit subsidieopbrengsten en een bijdrage vanuit het schoolbestuur.
Elzenburg (-115)
Voor een periode van 2 jaar wordt het verwachte exploitatietekort bij Jongerencentrum Elzenburg in de begroting opgenomen. De implementatie van scenario 2 van het businessplan moet leiden tot een optimalisatie van de beleving, benutting en bezetting van het jongerencentrum.