4.1 Meerjarenraming baten en lasten
Rekening | Begroting bedragen x 1.000 | ||||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
BATEN | |||||||
Wonen | 24.372 | 17.667 | 15.418 | 11.799 | 8.528 | 8.623 | |
Leven | 639 | 962 | 917 | 924 | 932 | 952 | |
Meedoen | 5.682 | 5.286 | 5.202 | 5.199 | 5.200 | 5.202 | |
Besturen | 894 | 677 | 391 | 428 | 430 | 403 | |
Overhead | 254 | 111 | 111 | 112 | 114 | 115 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 46.208 | 43.897 | 45.280 | 47.450 | 47.916 | 49.050 | |
Totaal baten | 78.049 | 68.600 | 67.319 | 65.911 | 63.120 | 64.345 | |
LASTEN | |||||||
Wonen | 22.378 | 19.897 | 42.049 | 13.710 | 13.617 | 13.626 | |
Leven | 6.735 | 7.331 | 7.475 | 7.406 | 7.504 | 7.588 | |
Meedoen | 26.839 | 25.810 | 25.867 | 25.300 | 25.262 | 25.232 | |
Besturen | 4.323 | 4.499 | 4.670 | 4.676 | 4.710 | 4.770 | |
Overhead | 7.615 | 7.783 | 8.338 | 8.391 | 8.545 | 8.506 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 902 | 1.215 | 1.652 | 1.574 | 1.510 | 1.523 | |
Totaal lasten | 68.790 | 66.535 | 90.051 | 61.058 | 61.148 | 61.245 |
Rekening | Begroting bedragen x 1.000 | ||||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Saldi programma's | |||||||
Wonen | 1.994 | -2.230 | -26.631 | -1.910 | -5.088 | -5.004 | |
Leven | -6.095 | -6.369 | -6.558 | -6.483 | -6.572 | -6.636 | |
Meedoen | -21.157 | -20.524 | -20.665 | -20.102 | -20.061 | -20.030 | |
Besturen | -3.429 | -3.822 | -4.279 | -4.248 | -4.280 | -4.367 | |
Overhead | -7.361 | -7.672 | -8.227 | -8.279 | -8.431 | -8.390 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 45.307 | 42.682 | 43.628 | 45.875 | 46.406 | 47.527 | |
Saldo Baten en lasten | 9.259 | 2.065 | -22.731 | 4.854 | 1.973 | 3.100 | |
Rekening | Begroting bedragen x 1.000 | ||||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Mutaties reserves | |||||||
Wonen | -5.483 | -1.149 | 22.208 | -3.530 | -521 | -704 | |
Leven | 1.374 | -848 | 171 | 54 | 41 | 28 | |
Meedoen | 59 | 0 | 539 | 0 | 0 | 0 | |
Besturen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 573 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal verrekening reserves | -4.049 | -1.424 | 22.917 | -3.477 | -480 | -676 | |
Resultaat incl. grondexploitatie | 5.210 | 641 | 186 | 1.377 | 1.493 | 2.424 | |
Resultaat reserve grondexploitatie | 4.878 | 992 | 272 | 763 | 0 | 0 | |
Resultaat algemene dienst | 332 | -350 | -86 | 614 | 1.493 | 2.424 |
De inkomsten en uitgaven met betrekking tot de grondexploitatie wisselen sterk van jaar tot jaar. Daarnaast zijn er specifieke voorschriften voor het tijdstip waarop de resultaten als gerealiseerd mogen worden beschouwd. De jaarresultaten uit de grondexploitatie worden daarom in eerste instantie verrekend met de reserve grondexploitatie.
Op basis van de jaarlijkse bijstelling van het uitvoeringsprogramma grondbedrijf en de daarin opgenomen risico-inventarisatie, bepalen we of middelen uit de grondexploitatie vrij gemaakt kunnen worden voor andere doeleinden.
Na bestemming van het jaarresultaat uit de grondexploitatie resteert het jaarresultaat op de activiteiten van de algemene dienst. Het financieel beleid is er op gericht om dit resultaat structureel sluitend te houden.
Bij de meerjarenraming is het van belang om vast te stellen of het saldo van de structurele uitgaven en inkomsten minimaal in evenwicht is.
Presentatie van het structurele begrotingssaldo | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
bedragen x € 1.000 | ||||
Saldo baten en lasten | -22.731 | 4.854 | 1.973 | 3.100 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 22.645 | -4.240 | -480 | -676 |
Begrotingssaldo na bestemming | -86 | 614 | 1.493 | 2.424 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | -757 | -230 | 17 | 35 |
Structureel begrotingssaldo | 671 | 844 | 1.476 | 2.389 |
De begroting van baten en lasten laat meerjarig een sluitend beeld zien en voldoet daarmee aan de provinciale toezicht eis.
Het is van belang dat de begroting transparant is en dat er zowel voor de gemeenteraad als voor de externe toezichthouders helder inzicht bestaat in de financiële positie op korte en langere termijn. Zo is in de BBV bepaald dat in de toelichting op het overzicht van baten en lasten een overzicht van incidentele baten en lasten wordt gevoegd. Met behulp van dit overzicht kan bepaald worden in hoeverre een formeel sluitende begroting ook structureel in evenwicht is. De staat wordt ook gebruikt om het kengetal voor de structurele exploitatieruimte te bepalen.
Bij het begrip incidenteel moeten we denken aan baten en lasten die zich gedurende maximaal
3 jaar voordoen. Het is daarbij van belang dat het gaat om eenmalige zaken. Een begroting zal ieder jaar een bedrag voor dergelijke eenmalige zaken bevatten. Het zijn vooral de uitschieters die er echt toe doen.
Toevoegingen aan en onttrekkingen uit de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan financieringsreserves c.q. dekkingsreserves of om onttrekkingen uit een daartoe toereikende (bestemmings)reserve gedurende een periode van minimaal 3 jaar met als doel het dekken van structurele lasten. Ook hiervan is een overzicht voorgeschreven. Hiervoor verwijzen we naar hoofdstuk 4.2.3.
Meerjarige tijdelijk geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of een toekenningsbesluit worden aangemerkt als incidentele baten en lasten ook als de geldstroom (nog) langer is dan 3 jaar.
Incidentele baten en lasten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
bedragen x € 1.000 | ||||
Incidentele baten | ||||
Huuropbrengsten af te stoten vastgoed | 106 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval provinciale exploitatiebijdrage R.v.R. | 450 | 0 | 0 | 0 |
Verkopen vastgoed | 2.600 | 2.150 | 0 | 0 |
Afroming budgetten lokale inbedding | 0 | 40 | 50 | 70 |
Grondexploitatie BIE Winstneming | 360 | 763 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 3.516 | 2.953 | 50 | 70 |
Incidentele lasten | ||||
Verkiezingen | 60 | 0 | 32 | 34 |
Transformatie jeugdbeleid | 222 | 0 | 0 | 0 |
Regiobijdrage Jeugd | 317 | 0 | 0 | 0 |
Huur noodlokaal speciaal onderwijs | 140 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatielasten af te stoten vastgoed | 100 | 10 | 1 | 1 |
Externe expertise ontwikkellocaties | 141 | 0 | 0 | 0 |
Jongerencentrum Elzenburg | 115 | 115 | 0 | 0 |
Bijdrage turborotonde Postweg | 200 | 0 | 0 | 0 |
Kosten verkoop vastgoed | 850 | 52 | 0 | 0 |
Provinciale bijdrage Ruimte voor Ruimte | 450 | 0 | 0 | 0 |
Invoering omgevingswet | 150 | 100 | 0 | 0 |
Energiebestemmingsplan | 40 | 45 | 0 | 0 |
Cultuur en huurharmonisatie | 43 | 0 | 0 | 0 |
Organisatieontwikkeling | 75 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele lasten | 2.902 | 322 | 33 | 35 |
Saldo incidentele baten en lasten | 614 | 2.631 | 17 | 35 |
Verrekeningen met reserves | ||||
Baten | ||||
Bijdragen Jeugdzorg | 539 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage turborotonde | 200 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | ||||
Reserve Rijksinfra: verkoop vastgoed | -801 | -1.498 | 0 | 0 |
Algemene reserve: verkoop ontwikkellocaties | -147 | 0 | 0 | 0 |
Res Accommodaties: verkoop Schoonveld | -802 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Moleneindplein; verkoop Wieken | 0 | -600 | 0 | 0 |
Reserve grondexploitatie: Winst BIE | -360 | -763 | 0 | 0 |
Totaal met reserves verrekend | -1.371 | -2.861 | 0 | 0 |
Resultaat incidentele baten en lasten | -757 | -230 | 17 | 35 |
Per saldo zit er in het begrotingsresultaat dus een bedrag van € 757K aan incidentele lasten.
Voor een goed inzicht in de financiële positie moet naast inzicht in de meerjarenraming van baten en lasten ook inzicht bestaan in de ontwikkeling van de vermogensposities.
De investeringsbegroting beïnvloed in hoge mate de schuldpositie en daarmee de rente en afschrijvingslasten die ten laste van de begrotingsruimte komen. Deze lasten beïnvloeden direct de wendbaarheid van de begroting. Hoe groter het beslag dat de kapitaallasten leggen op de begrotingsruimte hoe minder ruimte er over blijft voor het bekostigen van overige zaken. Het is daarom erg belangrijk dat de schulden in een goede balans blijven met de inkomsten van de gemeente.
In de hoofdstukken 3.2. en 3.3. is een toelichting opgenomen op de ontwikkeling van de schuldpositie. In dit hoofdstuk beperken we ons tot een meer technische toelichting op de verschillende vermogensbestanddelen.
Meerjarenraming gecomprimeerde balans per einde van het jaar (x € 1.000) | ||||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Activa | ||||||
Materiële vaste activa | 90.492 | 101.809 | 103.379 | 105.015 | 104.678 | 104.333 |
Financiële vaste activa | 551 | 291 | 1.140 | 938 | 826 | 713 |
Voorraden | 152 | 73 | 2.411 | 763 | 0 | 0 |
Overige vlottende activa | 11.172 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Totaal activa | 102.367 | 110.173 | 114.930 | 114.716 | 113.504 | 113.046 |
Passiva | ||||||
Eigen vermogen | ||||||
Algemene reserve | 6.007 | 10.962 | 10.620 | 10.620 | 10.620 | 10.620 |
Reserve saldi jaarrekening | 332 | -18 | 106 | 1.929 | 4.517 | 8.036 |
Bestemmingsreserves | 25.769 | 29.246 | 6.619 | 7.752 | 7.252 | 6.948 |
Reserve grondexploitatie | 8.819 | 1.811 | 2.083 | 2.846 | 2.846 | 2.846 |
Voorzieningen | 6.132 | 6.282 | 6.172 | 5.898 | 6.032 | 5.752 |
Langlopende schulden | 42.182 | 50.614 | 78.055 | 74.395 | 70.961 | 67.568 |
Vlottende passiva | 13.126 | 11.275 | 11.275 | 11.275 | 11.275 | 11.275 |
Totaal passiva | 102.367 | 110.173 | 114.930 | 114.716 | 113.504 | 113.046 |
Het volledige investeringsprogramma is opgenomen in bijlage I. De totale investeringen in materiële vaste activa voor de meerjarenbegroting bedragen ruim € 22 miljoen. Voor 2019 is er voor € 6 miljoen aan nieuwe en vervangingsinvesteringen geraamd.
De investeringen zijn direct van invloed op onze schuldpositie en leiden tot een stijging van de kapitaallasten.
Hierna volgt en verkort overzicht van de geplande investeringen. Een volledige specificatie is in bijlage I opgenomen.
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal |
Bedragen x 1.000 | |||||
Nieuwe investeringen | 1.672 | 2.360 | 500 | 250 | 4.782 |
Vervangingsinvesteringen | 4.944 | 4.094 | 4.057 | 4.215 | 17.311 |
Totaal | 6.616 | 6.455 | 4.557 | 4.465 | 22.093 |
Onderwijs nieuwe investeringen | 1.240 | 1.684 | 0 | 0 | 2.924 |
Zonnepanelen Avonturier | 402 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jagersboschlaan | 30 | 676 | 0 | 0 | 706 |
Rijksinfra | 0 | 0 | 500 | 250 | 750 |
GRP (vervangingsinvesteringen) | 2.540 | 2.565 | 2.591 | 2.617 | 10.314 |
MOR: Wegen verkeer verlichting en groen | 1.281 | 1.302 | 1.324 | 1.347 | 5.254 |
Info beleidsplan | 145 | 100 | 100 | 100 | 445 |
Minicontainers | 700 | 0 | 0 | 0 | 700 |
Overige | 278 | 127 | 42 | 151 | 598 |
Totaal | 6.616 | 6.455 | 4.557 | 4.465 | 21.691 |
Kapitaallasten
De rente en afschrijvingslasten van investeringen worden aan de programma’s toegerekend vanaf het jaar volgend op de investering. De rentelasten tijdens de bouw van de grote investeringsprojecten worden ten laste van de investeringen geactiveerd.
De aan de programma’s toegerekende afschrijvings- en rentelasten bedragen:
Aan programma's doorberekende kapitaallasten x € 1.000 | Begroting | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Afschrijvingslasten | 6.146 | 4.536 | 4.763 | 4.589 |
Rentelasten | 1.852 | 1.867 | 1.888 | 1.916 |
In de afschrijvingslasten zijn de extra afschrijvingen begrepen van de boekwaarden van te verkopen vastgoed.
Staat van reserves (bedragen x € 1.000) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Algemene reserve | 6.007 | 10.962 | 10.420 | 10.420 | 10.420 | 10.420 |
Reserve saldi jaarrekening | 332 | -18 | -105 | 509 | 2.002 | 4.426 |
Reserve grondexploitatie algemeen | 8.819 | 1.811 | 2.083 | 2.846 | 2.846 | 2.846 |
Overige bestemmingsreserves | ||||||
Bestemmingsreserve IHP | 2.208 | 1.350 | 441 | 452 | 474 | 510 |
Bestemmingsreserve Gymvoorzieningen | 282 | 276 | 245 | 214 | 184 | 154 |
Reserve kapitaallasten accommodatiebeleid | 136 | 103 | 872 | 839 | 806 | 772 |
Reserve Groenfonds | 119 | 102 | 85 | 73 | 66 | 59 |
Bestemmingsreserve Rijksinfrastructuur | 22.358 | 26.711 | 4.184 | 6.383 | 6.931 | 7.661 |
Reserve Fonds Bovenwijkse voorzieningen | 616 | 704 | 792 | 792 | 792 | 792 |
Reserve overheveling budgetten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Moleneindplein | 0 | 0 | -20 | 560 | 540 | 520 |
Totaal | 40.927 | 42.001 | 18.998 | 23.088 | 25.061 | 28.161 |
Algemene reserve
De algemene reserve dient als weerstandsvermogen voor het opvangen van onvoorziene financiële tegenvallers. Hiervoor dient een minimale buffer te worden aangehouden. (zie hiervoor hoofdstuk 3.2.3. Weerstandsvermogen)
Reserve saldi jaarrekening
Dit betreft de cumulatie van de begrote jaarresultaten van de activiteiten van de algemene dienst. Bij de vaststelling van de jaarrekening neemt de raad een besluit over de bestemming van de overschotten of de dekking van de tekorten. Normaal gesproken worden deze resultaten verrekend met de algemene reserve
Reserve Grondexploitatie
De reserve grondexploitatie dient in eerste instantie om onvoorziene risico’s binnen de grondexploitatie op te kunnen vangen. De minimaal gewenste omvang van de reserve wordt bepaald met behulp van een risico-inventarisatie die jaarlijks bij de vaststelling van het uitvoeringsprogramma grondexploitatie aan de raad wordt voorgelegd. Beleidslijn is dat alle resultaten uit de grondexploitatie met de reserve worden verrekend.
Reserve Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
De reserve IHP wordt ingezet als dekkingsmiddel voor het IHP. In de begroting is structureel budgetruimte vrij gemaakt voor het IHP. De verschillen tussen dit budget en de realisatie worden verrekend met de reserve. In de beginjaren werd niet het gehele budget benut en is het overschot aan de reserve toegevoegd. Vanaf 2015 treden er tijdelijk tekorten op die gedekt worden uit deze reserve. Op deze wijze wordt een meerjarig sluitende dekking voor het IHP project bereikt.
In 2018 valt € 700.000 van de bestemmingsreserve vrij ten gunste van de algemene reserve.
De vrijval uit de reserve IHP is veroorzaakt door:
- De kapitaallasten van het gebouw Hertog van Brabantschool komen ten laste van het IHP.
Na verkoop komen deze te vervallen en ontstaat ruimte in bestemmingsreserve.
- Op verzoek van de accountant is de incidentele bijdrage uit de voorziening groot onderhoud
voor het IKC Vught Zuid omgezet naar een structurele bijdrage uit de bestemmingsreserve.
- Bij de vorming van de reserve IHP is uitgegaan van de toen geldende normbedragen.
De votering van de investeringskredieten door de Raad, inclusief de recente aanvulling, is
gebaseerd op lagere normbedragen. Hierdoor zijn de kapitaallasten lager en resteert ruimte in
de reserve IHP.
Reserve Gymvoorzieningen
In de vergadering van 1-10-2015 heeft de raad via amendement besloten om het restant van de voorziening buitenonderhoud scholen te bestemmen voor de financiering van een gymvoorziening.
Reserve kapitaallasten accommodatiebeleid
Uitgangspunt voor het accommodatiebeleid is dat de opbrengst van locaties die niet meer worden gebruikt, wordt ingezet ter financiering van het accommodatiebeleid.
De opbrengsten onder aftrek van de boekwaarden worden gestort in een bestemmingsreserve en vallen in een periode van 25 jaar vrij ten gunste van de exploitatie.
Reserve Groenfonds
Het groenfonds is een financiële reserve die bedoeld is om groen gerelateerde projecten te financieren. Het college kan de middelen uit dit fonds aanwenden binnen de kaders die de raad heeft aangegeven.
Reserve Rijksinfrastructuur
Voor de kosten van het project PHS en de aanpassing van de N65 is een dekkingsplan in de meerjarenbegroting opgenomen. De reserve Rijksinfra vormt hier onderdeel van.
Reserve Bovenwijkse voorzieningen
De reserve wordt gevoed uit opslagen op de grondprijzen in de projecten van de grondexploitatie. Uit deze reserve kunnen planoverschrijdende werken worden bekostigd. Besteding vindt pas plaats na voorafgaande goedkeuring door de raad. De nota Bovenwijkse voorzieningen vormt het beleidskader voor deze reserve. Hierin zijn de uitgangspunten vastgelegd voor de investeringen die in aanmerking komen voor een bijdrage uit deze reserve. Volgens de nota moeten de werken een infrastructureel karakter hebben.
Programma / omschrijving | Reserve | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
- is een onttrekking uit de reserve | ||||||
Reserves programma Leven | 848 | -171 | -54 | -41 | -28 | |
Opbrengst Schoonveld | Accommodatiebeleid | 0 | 802 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval ter dekking kapitaallasten | Accommodatiebeleid | -33 | -33 | -33 | -33 | -33 |
De Petrus: Verkoop bibliotheek | Algemene reserve | 1.095 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Duurzaamheid Bergenshuizen | Budgetoverheveling | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gymvoorziening Martinihal | Gymvoorzieningen | -6 | -31 | -31 | -30 | -30 |
De Schalm-De Springplank | Reserve IHP | -68 | -31 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage verlies school | Reserve IHP | 0 | -881 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie reserve IHP | -90 | 3 | 10 | 23 | 35 | |
Reserves programma Meedoen | 0 | -539 | 0 | 0 | 0 | |
Regiobijdrage Jeugdhulpverlening | Algemene reserve | 0 | -317 | 0 | 0 | 0 |
Transformatie opgave jeugd | Algemene reserve | 0 | -222 | 0 | 0 | 0 |
Reserves programma Wonen | 69 | -22.568 | 2.767 | 521 | 704 | |
Natuur- en milieueducatie | Groenfonds | -5 | -5 | -5 | 0 | 0 |
Convenant natuurpark de Kwebben | Groenfonds | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Groene- en blauwe diensten | Groenfonds | -5 | -5 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage weidevogelconvenant | Groenfonds | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Dekking kapitaallasten Moleneindplein | Moleneindplein | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 |
Verkoop Wieken tgv Moleneindplein | Moleneindplein | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 |
Bijdrage turborotonde | Algemene reserve | 0 | -200 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop golfbaan, grond Cromvoirt | Algemene reserve | 186 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop Mariëllaschool | Algemene reserve | 424 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop Martinilaan | Algemene reserve | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop van Rijckevorsellaan | Algemene reserve | 140 | 147 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop Pepereind | Algemene reserve | -72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop De Wieken | Algemene reserve | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie Rijksinfra tlv exploitatie | Rijksinfra | 500 | 508 | 1.516 | 1.524 | 1.530 |
Bijdrage Rijksinfra tgv exploitatie | Rijksinfra | -1.147 | -23.837 | -814 | -801 | -799 |
Opbrengst -/- verkoop vastgoed | Rijksinfra | 0 | 801 | 1.498 | -175 | 0 |
Grondexploitatie | 1.080 | 360 | 763 | 0 | 0 | |
Grondcomplexen saldi BIE | Grondexploitatie | 1.080 | 360 | 763 | 0 | 0 |
Vennootschapsbelasting | Grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekking dotatie fonds BWV | Grondexploitatie | -88 | -88 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangen bijdragen fonds BWV | Bovenwijkse voorz. | 88 | 88 | 0 | 0 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen | -923 | -86 | 614 | 1.493 | 2.424 | |
Vrijval reserve IHP | Reserve IHP | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging vrijval reserve IHP | Algemene reserve | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage ter dekking incidentele lasten | Algemene reserve | -573 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaatbestemming | Saldo jaarrekening | -350 | -86 | 614 | 1.493 | 2.424 |
1.074 | -23.004 | 4.091 | 1.973 | 3.100 |
Structurele verrekening met reserves
Een overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves is voorgeschreven. Dit overzicht laat zien in welke mate de begroting structureel gedekt wordt vanuit de reserves.
Beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Progr. | bedragen x € 1.000 | ||||
Structurele toevoegingen aan reserves | |||||
Leven | Reserve IHP | 3 | 10 | 23 | 35 |
Wonen | Toevoeging reserve rijksinfra N-65 | 508 | 1.516 | 1.524 | 1.530 |
Totaal structurele toevoeging reserves | 211 | 1.526 | 1.547 | 1.565 | |
Structurele onttrekkingen aan reserves | |||||
Leven | Reserve kapitaallasten accommodatiebeleid | 33 | 33 | 33 | 33 |
Leven | Bijdrage reserve Gymvoorziening | 31 | 31 | 30 | 30 |
Wonen | Reserve Moleneindplein | 20 | 20 | 20 | 20 |
Wonen | Groenfonds de Kwebben | 2 | 2 | 2 | 2 |
Wonen | Groenfonds Weidevogelconvenant | 5 | 5 | 5 | 5 |
Totaal structurele onttrekking reserves | 91 | 91 | 90 | 90 | |
Per saldo structurele toevoeging reserves | 120 | 435 | 457 | 475 |
Vrijval Reserve IHP
Vanaf 2006 is structureel begrotingsruimte vrij gemaakt voor het IHP. Conform het dekkingsplan voor het IHP zijn in de periode 2006 t/m 2014 bedragen gestort in de reserve IHP.
Vrijval reserve dekking kapitaallasten accommodatiebeleid
Volgens het dekkingsplan voor het accommodatiebeleid wordt de (netto-) verkoopopbrengst van de te verkopen accommodaties gestort in een bestemmingsreserve. Met een jaarlijkse bijdrage uit deze bestemmingsreserve kan een gedeelte van de kapitaallasten van de investeringen in de accommodaties Elzenburg en Rozenoord worden gedekt.
Bijdrage reserve gymvoorziening
De reserve gymvoorziening wordt ingezet voor gedeeltelijke dekking van de kapitaallasten van de investeringen in de gymvoorziening Martinihal.
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve Rijksinfra
Door een herschikking van de reserves is er een bestemmingsreserve gevormd voor de Rijksinfra PHS en N65. Deze reserve wordt nog verder aangevuld met een jaarlijkse storting ten laste van de exploitatie (structureel) en de opbrengsten uit de verkoop van vastgoed (incidenteel).
Uit de reserve valt jaarlijks (structureel) een bedrag vrij om de gemaakte kosten te dekken. Deze bijdrage kan per jaar schommelen afhankelijk van de voor dat jaar geraamde kosten volgens het dekkingsplan.
Bijdrage groenfonds
De bijdragen in het kader van de weidevogelconvenant worden gedekt uit het groenfonds.
4.2.4 Stand van de voorzieningen
Voorzieningen kunnen gevormd worden voor:
- Gelijkmatige verdeling van lasten over de jaren, bijvoorbeeld onderhoudsvoorzieningen,
- Voor toekomstige uitstroom van middelen waarvan de oorzaak van de uitstroom in het verleden ligt, bijvoorbeeld wachtgeldverplichtingen.
Voorzieningen worden gevormd voor feitelijke of in rechte afdwingbare verplichtingen, die leiden tot een uitstroom van middelen en waarvan de omvang of het moment van afwikkelen onzeker is.
De beleidsruimte ten aanzien van voorzieningen is beperkt. Onze voorzieningen zijn op het vereiste peil.
Omschrijving | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo |
primo | ultimo | ultimo | ultimo | ultimo | ultimo | |
Bedragen x 1.000 | 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's | 2.188 | 2.225 | 2.262 | 2.298 | 2.335 | 2.372 |
Voorziening pensioenverpl ambtsdragers | 1.084 | 1.061 | 1.038 | 1.014 | 991 | 968 |
Voorziening wachtgeldverplichtingen | 124 | 124 | 124 | 124 | 124 | 124 |
Voorz. toekomstig pensioen ambtsdragers | 577 | 637 | 697 | 757 | 817 | 877 |
Voorz. negatief vermogen Stadsgewest | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 |
Voorziening afgesloten grondcomplexen | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 2.767 | 2.527 | 2.393 | 2.302 | 2.461 | 2.250 |
Voorziening openbare verlichting | 44 | 50 | 52 | 52 | 58 | 41 |
Voorziening woonwagenlocatie Driesedam | 48 | 49 | 50 | 49 | 48 | 47 |
Voorziening woonwagenlocatie Olmenlaan | 103 | 113 | 117 | 121 | 125 | 96 |
Voorziening onderhoud raadhuis | 369 | 389 | 214 | 40 | 109 | 158 |
Voorziening onderhoud kettingweg | 123 | 131 | 155 | 174 | 198 | 195 |
Voorziening onderhoud gemeentekantoor | 513 | 579 | 584 | 590 | 536 | 376 |
Voorziening onderhoud Soc. Cult. Acc. | 473 | 430 | 426 | 422 | 412 | 408 |
Voorziening sportaccommodaties | 478 | 370 | 381 | 343 | 353 | 299 |
Voorziening onderhoud acc. sportparken | 242 | 240 | 134 | 152 | 169 | 187 |
Voorziening clustervoorziening V-N | 126 | 120 | 195 | 263 | 352 | 364 |
Voorziening brugonderhoud | 250 | 56 | 84 | 96 | 100 | 78 |
Voorzieningen van derden verkregen middelen | 1.175 | 1.531 | 1.518 | 1.297 | 1.236 | 1.130 |
Egalisatie gemeentelijke riolering | 1.167 | 1.524 | 1.512 | 1.292 | 1.232 | 1.127 |
Voorziening sociaal fonds | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 |
Totaal voorzieningen algemene dienst | 6.130 | 6.282 | 6.172 | 5.898 | 6.032 | 5.752 |
Lagere marktwaarde overige eigendommen | 1.049 | -59 | -59 | -59 | -59 | -59 |
Voorziening waardering Mariellaschool | 115 | -59 | -59 | -59 | -59 | -59 |
Voorziening Martinilaan 4 | 934 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening Irenelaan | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige voorzieningen waarderingen | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Voorziening dubieuze debiteuren | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Totaal Generaal | 7.349 | 6.393 | 6.283 | 6.008 | 6.142 | 5.862 |
Het doel van de geprognosticeerde meerjarige balans is om de raad inzicht te geven in de ontwikkeling van onder meer de investeringen, de inzet van de reserves en voorzieningen, de financieringsbehoefte en het EMU-saldo.
De meerjarenraming van de balans ziet er als volt uit.
Meerjarenraming gecomprimeerde balans per einde van het jaar (x € 1.000) | ||||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Activa | ||||||
Materiële vaste activa | 90.492 | 101.809 | 103.379 | 105.015 | 104.678 | 104.333 |
Financiële vaste activa | 551 | 291 | 1.140 | 938 | 826 | 713 |
Voorraden | 152 | 73 | 2.411 | 763 | 0 | 0 |
Overige vlottende activa | 11.172 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Totaal activa | 102.367 | 110.173 | 114.930 | 114.716 | 113.504 | 113.046 |
Passiva | ||||||
Eigen vermogen | ||||||
Algemene reserve | 6.007 | 10.962 | 10.620 | 10.620 | 10.620 | 10.620 |
Reserve saldi jaarrekening | 332 | -18 | 106 | 1.929 | 4.517 | 8.036 |
Bestemmingsreserves | 25.769 | 29.246 | 6.619 | 7.752 | 7.252 | 6.948 |
Reserve grondexploitatie | 8.819 | 1.811 | 2.083 | 2.846 | 2.846 | 2.846 |
Voorzieningen | 6.132 | 6.282 | 6.172 | 5.898 | 6.032 | 5.752 |
Langlopende schulden | 42.182 | 50.614 | 78.055 | 74.395 | 70.961 | 67.568 |
Vlottende passiva | 13.126 | 11.275 | 11.275 | 11.275 | 11.275 | 11.275 |
Totaal passiva | 102.367 | 110.173 | 114.930 | 114.716 | 113.504 | 113.046 |
In 2019 wordt ruim € 28 miljoen betaald aan het project Rijksinfra. Hierdoor daalt het eigen vermogen fors en neemt de schuldpositie fors toe. De gevolgen worden nader uiteengezet in de paragrafen Weerstandsvermogen en risicobeheersing en financiering.