1. Omschrijving
Op het gebied van ruimtelijke ordening zijn afspraken gemaakt over de voortgang van het Centrumplan Oost, (andere) woningbouw, verkeersveiligheid en duurzame ambities voor de komende bestuursperiode.
Taakvelden
Tot het programma Wonen behoren de volgende taken:
|
2. Uitwerking
Wat willen we bereiken?
- Afstoten of herontwikkelen van vastgoed dat niet nodig is voor onze publieke taken
- Optimaal beheer van de pachtgronden
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Afstoten van gebouwen die niet langer een sociaal-culturele functie hebben. | Aan de hand van de QuickScan en nadere besluitvorming werken we aan de verkoop van gemeentelijk vastgoed dat niet langer wordt ingezet voor de publieke taak. De uitvoering hiervan loopt na 2019 door. | Q4 |
Beheren van leegstaand gemeentelijk vastgoed. | Door verschillende ontwikkelingen komen panden leeg te staan. Voor de periode van planvorming en herontwikkeling is leegstandsbeheer nodig. Als voorbeelden zijn te noemen: Rozenoord, De Baarzen, De Wieken, Vlierthonk. De uitvoering hiervan loopt na 2019 door. | Q4 |
Uitvoeren beleid reststroken. | Verkoop van reststroken en aanpak onrechtmatig gebruik van gemeentegronden. De uitvoering hiervan loopt na 2019 door. | Q4 |
Inspannen voor de doelstellingen uit het weidevogel convenant. | Om deze doelstellingen te behalen is meer flexibiliteit in pachtgronduitgifte gewenst. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Aantal hectare landbouwgrond, uitgegeven in reguliere pacht | - | - | 225 | 215 |
Aantal hectare landbouwgrond, uitgegeven in geliberaliseerde pacht | - | - | 41 | 51 |
Aantal onrechtmatig in gebruik genomen gronden | 374 | 362 | 2751) | 325 |
- Dit cijfer was gebaseerd op een inventarisatie uit 2011 en de begroting van 2017. Dit cijfer is derhalve geen realistische doelstelling.
Wat willen we bereiken?
- Een schone en veilige woon-, werk- en leefomgeving.
- Goede wegen door effectief, doelmatig en milieuvriendelijk wegbeheer.
- Goede openbare verlichting met een laag energieverbruik.
- Goed bereikbare voorzieningen en een vlotte en veilige verkeersafwikkeling.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Realiseren hoofdfietsnetwerk | Fase 2 Postweg (gedeelte Poortlaan-Kampdijklaan). Asfalteren fietspad met inachtneming van kwaliteitseisen VVP 2014-2018. | Q2 |
Sluiten overeenkomst voor de snelfietsroute Den Bosch-Eindhoven | De gemeente Den Bosch, Vught, Boxtel, Best, en Eindhoven sluiten in 2019 een bestuursovereenkomst voor de realisatie van een snelfietsroute (SFR) tussen Den Bosch en Eindhoven. Een deel van die route loopt door het centrum van Vught. Realisatie van de SFR vindt gefaseerd plaats. | Q2 |
Realiseren hoofdwegenstructuur voordat bij Rijksinfra de schop in de grond gaat | Met de herinrichting van de Boxtelseweg/Grote Gent/ Maurickplein geven we invulling aan de realisatie van de hoofdwegenstructuur. | Q3 |
Realiseren fietsbrug Postweg | In samenwerking met de gemeente Den Bosch vindt ontvlechting van auto en fiets plaats op de rotonde Postweg. Dit door de realisatie van een fietsburg over de Postweg. | Q3 |
Actualiseren visiedocument Verkeer en Vervoerplan. | De verkeersvisie uit het VVP wordt geactualiseerd, gekoppeld aan het proces rondom de omgevingswet/-visie | Q4 |
Uitbreiden netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen. | Wij gaan proactief insteken op uitbreiding van het netwerk aan laadpalen. De uitvoering hiervan loopt door na 2019. | Q4 |
Bespreken verkeersproblematiek rondom het Maurickcollege en de Martinihal. | In overleg met het Maurickcollege bespreken we de ontwikkelingen rondom de school en maken we een integraal plan voor de verkeersproblematiek. | Q4 |
Voorbereiden verharden en openstellen Jagersboschlaan. | Voor een betere bereikbaarheid van de voorzieningen aan de Martinilaan verharden we de Jagersboschlaan en stellen we deze open voor gemotoriseerd verkeer. In 2019 doorlopen we daarvoor de civiele en ruimtelijke voorbereidingen. | Q4 |
Realiseren inhaalslag op de kwaliteit van elementenverharding. | Hiermee geven we invulling aan de geconstateerde achterstanden in het onderhoud. De inhaalslag vindt in meerdere jaren plaats en loopt door tot 2022. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Tevredenheid burger over de begaanbaarheid van de openbare ruimte: straten, paden en trottoirs. | n.b. | 66% | 66% | 66% |
Wat willen we bereiken?
De beste oplossing voor Vught voor de langere termijn dit betekent voor de N65 dat we deze weg geheel verdiept duurzaam en veilig in Vught willen inpassen. Voor PHS Vught betekent dit het realiseren van een verdiepte ligging van het spoor, hierin opgenomen de best mogelijke resultaten t.a.v. de overlast van trillingen en geluid, de integrale wateropgave. Daarnaast geldt voor beide projecten het waarborgen van de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van Vught tijdens de realisatie.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Vaststelling bestemmingplan N65. | Om aanpassing van de N65 conform VKA en eventuele optimalisaties te kunnen realiseren. | 2020 |
Onderzoek naar verbetering verkeersafwikkeling en leefbaarheid Olmenlaan/Heikantstraat. | Door handhaving van de oprit naar N65 het bevorderen van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. | 2019-2020 |
Uitvoeringsovereenkomst RWS- Gemeente Vught N65. | Vastlegging van afspraken over onder andere beheer en onderhoud tijdens en na de realisatie. | 2019 |
Inkoopplan en aanbesteding N65. | Bestekvoorbereiding en daadwerkelijke aanbesteding | 2019-2020 |
Grondverwerving N65. | Verkrijging van benodigde gronden t.b.v. de realisatie i.s.m. RWS. | 2019-2021 |
Inkoopplan en aanbesteding N65. | Bestekvoorbereiding en daadwerkelijke aanbesteding | 2019-2020 |
Vaststelling TB PHS Vught incl. :
| I.s.m. met Ministerie en provincie. | 2019 |
Samenwerkingsovereenkomst ProRail-Gemeente Vught. | Vastlegging van alle benodigde afspraken t.b.v. uitvoeringsfase. | 2019 |
Voorbereiding en aanbesteding PHS Vught. | Bepalen contracteringsstrategie | 2019-2020 |
Landschappelijke inpassing en opstellen van inrichtingsplan PHS Vught. | I.s.m. ProRail maar met regierol voor Vught | 2018-2019 |
Aanleg onderdoorgang Wolfskamerweg vervroegen | Mogelijkheid onderzoeken naar voren halen aanleg onderdoorgang | 2019-2021 |
Afronden proces BTW optimalisatie | Advies en besluitvorming over werkwijze opdrachtgevers en betaling | 2019 |
Vaststelling Plan van aanpak mobiliteitsplan bereikbaarheid tijdelijke afsluiting N65. | I.s.m. met Ministerie en provincie, uitvoering door ProRails. Samenhang en integraal verweven met bouwwerkzaamheden N65 en PHS is noodzaak | 2019 |
Vervroegd uitvoeren (onderdelen) MJPG sanering. | Locaties en mogelijkheid onderzoeken naar voren halen geluidsanering | 2019 |
Hoe gaan we dit meten?
Wat willen we bereiken?
- Een schone, gezonde en groene leefomgeving waar het prettig verblijven is.
- Goed onderhouden groenvoorzieningen door effectief en doelmatig te werken.
- Voortzetting duurzaam onkruidbestrijding waarbij we het milieu zo min mogelijk belasten.
- Veilige speelplekken die passen bij de wensen van onze burgers.
- Biodiversiteit binnen bebouwde omgeving bevorderen, mede om beleving van de natuur te
vergroten bij bewoners.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Uitvoeren van het gebiedsgerichte, | Voor de gebiedsgerichte projecten | Q4 |
Renoveren van speeltuinen. | De volgende speeltuinen renoveren we: Lopense Hoeve, Biezenwei, Klein Brabant, Vlasmeersestraat. | Q3 |
Uitvoeren pilot groenbeheer door burgers. | Uitvoeren van een pilot | Q4 |
Actie 'Groen voor grijs'. | In navolging van de actie in april 2018 houden we in 2019 nogmaals de actie waarbij burgers tegels kunnen inleveren en in ruil daarvoor planten terugkrijgen. | Q2 |
Uitvoeren van de acties uit de | Voortkomende acties en maatregelen vanuit de notitie biodiversiteit voeren we uit in 2019. | Q4 |
Baggeren waterpartijen. | We baggeren diverse kleinschalige waterpartijen en watergangen o.a. rondom Cromvoirt en Vught Zuid. | Q3 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Tevredenheid burger over openbaar groen (perken,plantsoenen en parken). | 72% | 73% | 72% | 72% |
Tevredenheid burger over speelmogelijkheden | 70% | 65% | 70% | 70% |
Tevredenheid burger over aanwezigheid groen in de buurt | n.b. | 90% | 90% | 90% |
Wat willen we bereiken?
Beschermen van de volksgezondheid en het milieu door een juist functionerend rioleringsstelsel in samenhang met het systeem van grond- en oppervlaktewater. De hieruit afgeleide doelstelling zijn:
- Doelmatig inzamelen en transporteren van stedelijk afval- en hemelwater;
- Voorkomen van water-en grondwateroverlast.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Inzetten van de middelen van het gemeentelijk rioleringsplan voor de uitvoering van de gebiedsgerichte en specifieke projecten in de buitenruimte. | Met deze gebiedsgerichte projecten vervangen en verbeteren we de riolering. Waar nodig ook de wegen, de verkeerssituatie, de openbare verlichting en het groen. In uitvoering:
In voorbereiding:
Sectorale werken:
| Q4 |
Voorbereiden Basis Riolering Plan. | Berekenen en uitvoeren optimalisaties rioleringssysteem gerelateerd aan ontwikkelingen (zoals Rijksinfra en woningbouwontwikkelingen). | Q4 |
Maken beleid voor klimaatadaptatie. | Door de klimaatsverandering (klimaatadaptatie) en de toename van verhard oppervlak is er meer kans op wateroverlast. De urgentie om een koers te bepalen wordt groter. Hiervoor gaan wij beleid ontwikkelen. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Aantal vierkante meters afgekoppeld oppervlak | 12.900 | 7.500 | 7.500 | |
Percentage vervangen meters slechte riolering | 3,55% | 2,2% | 2,2 % |
Wat willen we bereiken?
Het doelmatig en milieuverantwoord inzamelen (wettelijke taak) volgens het principe van
'de vervuiler betaalt' in combinatie met het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Doel is hooguit 75 kg restafval per inwoner en 75% afvalscheiding in 2020 en maximaal 30 kg restafval per inwoner in 2025.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Herziening afvalbeleid. | Aan de hand van de evaluatie passen wij het bestaande beleid daar waar het nodig is aan. | Q1 |
Uitbreiden pilot afvalscheiding in de hooghouw. | In de hoogbouw moet maatwerk plaatsvinden omdat het serviceniveau de prikkel moet zijn voor betere afvalscheiding. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Kilogram restafval per inwoner per jaar | 124,8 | 99,9 | 90 | 80 |
Wat willen we bereiken?
- Een duurzaam, veilig en leefbaar Vught.
- Een duurzaamheidsbeleid dat hieraan bijdraagt.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Actualiseren duurzaamheidsbeleid. | Om burgers en bedrijven een helder kader te geven over onze duurzaamheidsambities stellen we een duurzaamheidsbeleid op. | Q2 |
Uitvoeren duurzaamheidsbeleid. | We werken aan het verduurzamen van Vught door inwoners, bedrijven en organisaties te faciliteren op dit onderwerp en te communiceren over duurzaamheid. | Q4 |
Adviseren rijksinfra. | Adviseren over en stimuleren van duurzaamheid en milieuonderzoeken en het toetsen hiervan voor rijksinfra (PHS en N65). | Q4 |
Reduceren van het energieverbruik naar 'nul op de meter' voor gemeentelijke gebouwen. | Het in beeld brengen van de energiebesparingsmogelijkheden. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Wat willen we bereiken?
We willen een kwalitatief goede begraafplaats met voldoende capaciteit en keuzevrijheid, waarin er ruimte is voor begravingen en bijzettingen van urnen.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Aanschrijven belanghebbende over achterstallig onderhoud. | Doel is achterstallig onderhoud aan de graven in te halen. | Q2 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Wat willen we bereiken?
Een evenwichtige up-to-date ruimtelijke inrichting van het gemeentelijk grondgebied, zodat men naar tevredenheid in Vught woont, werkt en recreëert.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Actualiseren bestemmingsplan Buitengebied. | Dit bestemmingsplan is noodzakelijk om het meest actuele provinciale beleid door te vertalen. Daarnaast kan hiermee achterhaald beleid of situaties gerepareerd worden. | Q1 |
Actualiseren bebouwde kom plannen. | De verplichting tot herzieningen is afgeschaft, maar om goed voorbereid te zijn op de Omgevingswet is een actualisatie noodzakelijk. Hierin kunnen de meest recente ontwikkelingen en het beleid verwerkt worden. Dit kan als input gebruikt worden voor het omgevingsplan. | Q4 |
Opstellen bestemmingsplan N65. | Het bestemmingsplan N65 leggen we in 2019 voor aan de gemeenteraad ter vaststelling. Dit bestemmingsplan maakt de ombouw van de N65 mogelijk. | Q4 |
Vervolg geven aan Centrum-ontwikkeling. | De verwachting is dat in 2019 de bouwwerkzaamheden voor het Centrum-Oost in volle gang zijn. | Q4 |
Herstructureren Grote Zeeheldenbuurt. | Het bestemmingsplan voor Grote Zeeheldenbuurt leggen we in het eerste kwartaal van 2019 voor aan de gemeenteraad ter vaststelling. Sloop en bouw is op basis hiervan voorzien in het derde kwartaal van 2019. | Q4 |
Opstellen omgevingsvisie. | De omgevingsvisie is een strategische visie voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving. | Q4 |
Opstellen omgevingsplan. | In 2019 starten we met de opzet van het Omgevingsplan en zal geïnventariseerd worden hoe de regels van het plan eruit komen te zien. Dit loopt door in 2020. | Q4 |
Participeren bij visievorming Voorburg. | Reinier van Arkel vraagt een actieve rol vanuit de gemeente om te komen tot een visie op het gehele zorgpark. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Voor dit beleidsveld zijn geen indicatoren geformuleerd.
Wat willen we bereiken?
De grondexploitatie is in haar doelstelling ondersteunend aan het taakvelden "wonen en bouwen" en "ruimtelijke ordening". En hiermee ook aan de doelstellingen uit, onder andere: de woonvisie, structuurvisies, bestemmingsplannen en het bestuursakkoord.
De focus ligt op het fysiek mogelijk maken van de maatschappelijk gewenste (ruimtelijke) ontwikkelingen. Ook de bewaking van de financiële positie van (het grondbedrijf van) de gemeente Vught is een belangrijk onderdeel, waarbij ook aandacht is voor een verdere verbetering.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Actualiseren Meerjarenplan woningbouw. | Het meerjarenplan wordt geactualiseerd, rekening houdend met: het coalitieakkoord en het uitvoeringsprogramma grondbedrijf | Q2 |
Uitvoeren van uitvoeringsprogramma grondbedrijf. | Dit gebeurt in samenhang met het op te stellen meerjarenplan woningbouw. | Q4 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2019 | 2020 |
Wat willen we bereiken?
- Voor een ieder in Vught een kwalitatief en kwantitatief geschikt woningaanbod.
- De ruimtelijke kwaliteit en identiteit van de wijk leidend laten zijn voor het type woning dat gebouwd kan worden.
- Het zo lang mogelijk zelfstandig wonen door ouderen.
- Een veilige, gezonde, duurzame en leefbare woon- en werkomgeving .
- Waar mogelijk, streven we ernaar om simpele APV vergunningen binnen één dag te verlenen.
- Voor reguliere omgevingsvergunningen een doorlooptijd van 4 weken in plaats van de wettelijke termijn van 8 weken.
- Een vastgesteld handhavingsbeleid fysieke leefomgeving 2019-2023.
- Overdragen van het woonwagencentrum Olmenlaan aan Woonwijze.
Wat gaan we doen?
Activiteiten | Toelichting | Wanneer |
Opstellen woonvisie. | In samenwerking met onze lokale partners werken we aan de actualisatie van de Woonvisie. | Q3l |
Actualiseren Meerjaren Woningbouwplan. | Voor de periode 2019-2021. | Q2 |
Initiëren en uitwerken van het Regionaal Woningbouwprogramma. | Vught is de kartrekker van het Programma. Wij doen dit in nauwe samenwerking met de regionale partners, waaronder de Provincie. | Q2 |
Maken prestatieafspraken. | In goed overleg met Woonwijze maken we jaarlijks prestatieafspraken. Voor de te maken afspraken voor 2019 is de inzet van de coalitie onder meer: | Q2 |
Implementeren van constructen voor duurzaam betaalbare koopwoningen. | Niet alleen voor de eerste, maar ook voor de volgende kopers. Te denken valt aan pilots waarin we instrumenten uitproberen om dit mogelijk te maken, zoals vormen van maatschappelijk gebonden eigendom, erfpachtconstructies of ketting. | Q4 |
Ontwikkelen locatie Vught Centrum Zuid. | Aan de hand van de door de raad vastgestelde visie zijn wij bezig met de uitwerking van de locatie Vught Centrum Zuid voor woningbouw. De locatie kan naar verwachting in 2020 worden overgedragen aan een ontwikkelende partij. In de tijd tussen het moment, dat de gemeente het beheer krijgt van de schoolgebouwen en de van overdracht aan een ontwikkelende partij beheren wij de locatie tijdelijk. | Q4 |
Verkopen locatie Molenven. | We concretiseren de kaders bij de verkoop en ontwikkeling zodat de locatie in 2019 kan worden verkocht. | Q1 |
Begeleiden van de bouw Irenelaan. | We begeleiden de bouw om te borgen dat de gemaakte privaatrechtelijke afspraken nageleefd worden. | Q4 |
Leveren locatie Schoonveld aan ontwikkelaar. | Het leveren van de locatie waarna de ontwikkelaar met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw begint. | Q2 |
Ontwikkelen locatie Rozenoord / Vlierthonk. | Aan de hand van de stedenbouwkundige visie voor de locatie bereiden we de herontwikkeling en verkoop van de locatie voor. Na de noodzakelijke bestemmingsplanwijziging en aanbesteding van de ontwikkeling leveren we, naar verwachting begin 2020, de locatie aan een ontwikkelende partij die het gegunde plan realiseert. Tot aan de overdracht wordt de locatie, met als uitgangspunt budget neutraal, tijdelijk beheerd. | Q4 |
Opstellen gebiedsvisie de Baarzen. | Op basis van nader te bepalen bestuurlijke kaders en in overleg met de stakeholders wordt een gebiedsvisie opgesteld. | Q2 |
Opstellen handhavingsbeleid. | Voor de periode 2020-2023 | Q4 |
Onderzoeken mogelijkheden vergunning in 1 dag. | Naar aanleiding van coalitieakkoord de mogelijkheden onderzoeken. | Q4 |
Actualiseren Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht. | Naar aanleiding van de evaluatie in 2018 zal in 2019 de verordening worden geactualiseerd. | Q4 |
Voorbereiden herinrichting woonwagencentrum Olmenlaan. | Na de herstructurering van woonwagencentrum Driesedam in 2018 wordt de Olmenlaan aangepakt. In 2019 worden de voorbereidingen daarvoor opgestart. | Q4 |
Omgevingswet. | Er worden informatiebijeenkomsten georganiseerd, de omgevingsvisie wordt verder vormgegeven evenals het omgevingsplan. | Q4 |
Verhalen gebiedseigen kosten | Al naar gelang de eigendomssituatie verhalen we deze kosten als volgt: | Q1 |
Hoe gaan we dit meten?
Indicatoren | Realisatie | Begroot | ||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Toevoegingen van nieuwe woningen | ||||
% ingediende bezwaarschriften tegen besluiten | 2,3% | 2% | 2% | 2% |
% gegronde bezwaarschriften | 0,5% | 5% | 5% | 5% |
Aantal handhavingsverzoeken | 1 | 10 | 10 | 10 |
Doorlooptijd reguliere omgevingsvergunningen | 5 | 4 | 4 | 4 |
Programma Wonen | Realisatie | Begroting | Meerjarenbegroting 2019-2022 | |||
bedragen x € 1.000 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -644 | -1.954 | 551 | -117 | -6 | -183 |
Verkeer en vervoer | 1.725 | 2.010 | 2.262 | 2.142 | 2.255 | 2.320 |
Openbaar vervoer | 1.077 | 1.482 | 24.128 | 1.109 | 1.101 | 1.079 |
Openbaar groen, (openlucht)recreatie | 1.548 | 1.788 | 1.699 | 1.740 | 1.788 | 1.805 |
Riolering | -901 | -763 | -1.000 | -915 | -887 | -878 |
Afval | -537 | -552 | -568 | -572 | -561 | -563 |
Milieubeheer | 194 | 224 | 276 | 278 | 256 | 260 |
Begraafplaatsen en crematoria | -15 | -2 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Ruimtelijke ordening | 238 | 801 | 845 | -282 | 824 | 845 |
Grondexploitatie | -4.809 | -1.080 | -360 | -763 | 0 | 0 |
Wonen en bouwen | 131 | 275 | -1.198 | -706 | 321 | 322 |
Totaal programma | -1.993 | 2.229 | 26.632 | 1.911 | 5.088 | 5.004 |
Verrekening met reserves | 5.483 | 1.149 | -22.208 | 3.530 | 521 | 704 |
Na verrekening met reserves | 3.490 | 3.378 | 4.424 | 5.441 | 5.609 | 5.708 |
In onderstaand overzicht treft u de wijzigingen ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting aan.
Meerjarenbegroting 2019-2022 x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Mutaties Programmabegroting 2019 | ||||
Extra leges omgevingsvergunningen | 413 | 0 | 0 | 0 |
Energiebestemming Uitvoeringsplan | -40 | -45 | 0 | 0 |
Klimaatadaptatie Uitvoeringsplan | -40 | -40 | -40 | -40 |
Leges Jagersboschlaan | 15 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage turborotonde | 0 | 0 | 0 | 0 |
Optimalisatie N65 | 0 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Afval | -99 | -23 | -45 | -52 |
Riolering | 345 | 242 | 202 | 206 |
Zonnepanelen Martinihal | 27 | 27 | 27 | 27 |
Capaciteit beheer Martinihal | -38 | -38 | -38 | -38 |
Ontwikkellocaties kosten expertise derden | -141 | 0 | 0 | 0 |
Openbare verlichting, uitgaven verledding | -60 | -60 | -60 | -60 |
Opbrengst toeristenbelasting | 45 | 45 | 45 | 45 |
Mutaties Programmabegroting 2019
Extra leges omgevingsvergunningen (+413)
De economie trekt aan en het bedrijfsleven groeit. De omzet van de bouwnijverheid en
de vergunde bouwsom zijn verder toegenomen. Dit resulteert in meer
vergunningaanvragen en toezicht door de gemeente. De verwachting is dat deze trend
zich doorzet in 2019, waardoor er extra legesopbrengsten worden verwacht. Deze toename
van de leges impliceert wel hogere kosten van (inleen-)arbeid, om de
vergunningsverlening uit te kunnen voeren.
Energiebestemming uitvoeringsplan (-40)
Om het huidige en de toekomstige energiegebruik in kaart te brengen wordt een energiebestemmingsplan opgesteld.
Klimaatadaptatie uitvoeringsplan (-40)
Om de klimaatadaptatie te verbeteren is er jaarlijks een bedrag van € 40.000 beschikbaar.
Dit bedrag is onder andere beschikbaar om bewoners te stimuleren om hun tuinen minder
te verharden.
Leges Jagersboschlaan (+15)
Als gevolg van de herontwikkeling van de Jagersboschlaan zullen de leges met € 15.000
toenemen. Deze leges zijn aanvullend op de reeds begrote leges. Ook voor deze leges
geldt dat hier ook hogere kosten van (inleen-) arbeid tegenover staan.
Bijdrage turborotonde (0)
De huidige rotonde Postweg - Heunweg heeft onvoldoende doorvoer capaciteit ten opzichte van het verkeersaanbod met als gevolg filevorming, vertragingen en een verslechterde bereikbaarheid voor hulpdiensten. Werkzaamheden aan de N65 en PHS zullen leiden tot omleidingsroutes. Voldoende capaciteit op de rotonde is dan essentieel.
De bijdrage van € 200.000 dekken we door een onttrekking uit de algemene reserve. Dit heeft daarom geen invloed op het begrotingsresultaat.
Optimalisatie N65 (0)
De stuurgroep N65 wil de volgende optimalisaties onderzoeken: de kruisingen in Vught (Boslaan/Vijverbosweg) en in Helvoirt (Torenstraat/Molenstraat) ongelijkvloers en de N65 in Vught verdiept. Het eventueel opnemen van de optimalisaties in het VKA kan betekenen dat de kaders van het VKA wijzigen en opnieuw ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
Afval (-99)
Er heeft een herberekening plaatsgevonden van de afvalkosten. Hieruit blijkt dat de
toegerekende kosten lager zijn dan begroot. Deze lagere toerekening van kosten leidt tot een
lagere opbrengst afvalstoffenheffing.
Riolering (+345)
Er heeft een herberekening plaatsgevonden van de kosten betreffende riolering. Hieruit blijkt dat de aan de riolering toerekenbare kosten hoger zijn dan begroot. Dit betreft enerzijds rentelasten over de gedane investeringen en anderzijds inzet van personele capaciteit en overhead. Er vindt hierdoor een grotere verrekening plaats met de egalisatievoorziening riolering.
Exploitatiegevolgen zonnepanelen Martinihal (+27)
Het plaatsten van zonnepanelen op de Martinihal zorgt voor een besparing op
energiekosten en ook ontvangen we een subsidie. De opbrengst is hoger dan de kapitaallasten
van de investering.
Capaciteit beheer Martinihal (-38)
Door uitbreiding van de Martinihal kan het beheer niet meer worden opgevangen binnen de bestaande capaciteit.
Ontwikkellocaties kosten expertise derden (-141)
Er heeft een actualisatie plaatsgevonden met betrekking tot de verwachte opbrengsten en de te maken kosten voor het ontwikkelen in eigendom zijnde locaties. Op basis van deze herberekening zijn de verwachte kosten voor externe expertise hoger dan eerder geraamd.
Ook de opbrengsten zijn naar beneden bijgesteld maar deze worden verrekend met de reserves.
Openbare verlichting, uitgaven verledding (-60)
Over 2019 e.v. vindt er jaarlijks een extra dotatie plaats in de voorziening onderhoud
openbare verlichting van € 60.000. Deze extra middelen zijn nodig om het volledige
areaal openbare verlichting te verledden over de periode 2019-2030.
Opbrengst toeristenbelasting (+45)
Het aantal overnachtingen laat de afgelopen jaren een stijging zien. Als gevolg van, onder meer areaaluitbreiding, verwachten we dat het toegenomen aantal overnachtingen structureel van aard is. Hierdoor verwachten we meer inkomsten toeristenbelasting.